wtorek, 10 czerwca 2014

CZAS NA BRAZYLIĘ : Mundial w kulturze - co oglądać, czego słuchać i co przeczytać w czasie MŚ.

 


 Mundial to nie tylko wydarzenie sportowe. I nie rozgrywa się tylko na brazylijskich boiskach. TAAK! Chodzi mi tu o kulturę związaną z MŚ. Ona w każdym kraju ma swoje własne odcienie. Książki, artykuły, muzyka, filmy, nawet plakaty... To wszystko jest związane z tym wielkim piłkarskim świętem. Postaram się Wam przybliżyć, jak to mniej więcej wygląda w naszym kraju, oraz z czego sam będę korzystał w czasie MŚ. Zapraszam na kolejny post z cyklu "CZAS NA BRAZYLIĘ".


MUZYKA

Od niedawna zacząłem szukać piosenek, których można by posłuchać podczas mundialu. Szukałem oczywiście tych oficjalnych, 'zatwierdzonych przez FIFA i znajdujących się na oficjalnym soundtracku MŚ. Na początek pojawiła się "We Are One (Ole, Ola)" stworzona przez Pitbulla i Jennifer Lopez. Duet ten nagrał kompozycję mocno taneczną, ale wg mnie w wielu momentach niewiele mającą wspólnego z futbolem, a już w szczególności z mundialem. Zdecydowanie bardziej ucieszyła mnie drugi z usłyszanych przeze mnie utworów - "Dar um jeito (We Will Find A Way)" Santany z pomocą Avicii. Oddaje klimat tego turnieju, brzmi jakby miał go napędzać. Nic dziwnego, że został okrzyknięty hymnem imprezy, a piosenka Pitbulla dostała tytuł "official song". Na YouTubie można już znaleźć cały krążek, trwający prawie godzinę. Wiadomo, że każdy ma odmienne gusta muzyczne, ale jako kibic, który obejrzy te MŚ czułem się nieco zobowiązany do przesłuchania go i poczucia tego jaki ten mundial powinien być. Odstawiłem wyobrażenia na bok. Fantazja podziała podczas meczów. Oto i ten krążek, jeśli ktoś chce przesłuchać :





KSIĄŻKI

Tutaj wyboru mamy już nieco więcej. Mam Wam do polecenia 3 pozycje, które moim zdaniem powinno się przynajmniej kojarzyć, jeśli chodzi o tegoroczny mundial na rynku książek sportowych. Oto one :

1. Dariusz Wołowski "Canarinhos. 11 wcieleń boga futbolu" 

 

Myślę, że warto poczytać trochę na temat drużyny gospodarzy. Są tak utytułowani i znani w "języku piłkarskim", że opowieść o nich nikogo nie może, nie powinna i jestem pewien, że nie znudzi. Brazylia to piłkarska potęga, a przed czytelnikami szansa na odkrycie części sekretów ich najlepszych ogniw. Znajdziecie tu opisanych takich piłkarzy jak : Ronaldo, Ronaldinho, Neymar, Falcao, Zico, Pele czy Garrincha. 


2. Wydawnictwo Kopalnia "Kopalnia. Sztuka Futbolu" 


Zbiór artykułów w temacie MŚ napisanych przez 23 najlepszych polskich i paru zagranicznych dziennikarzy oraz blogerów sportowych. Wszystko to upiększone pięknymi grafikami. Jak opisać tą książkę w dwóch słowach? Wystarczy spojrzeć w tytuł - "Sztuka Futbolu" i tyle...


3. "Mistrzostwa Świata FIFA Brazylia 2014. Oficjalna księga" 


Na koniec zostawiłem sobie książkę 'oficjalną'. Jest to w zasadzie album opisujący Brazylię, drogę poprzez eliminacje, losowania oraz same drużyny tych mistrzostw. Warto mieć, żeby łatwiej się orientować. Ale nie spodziewajcie się czegoś niesamowitego.



 FILMIKI

Na początek polecam Wam filmik znanego francuskiego komika, słynącego ze śmiesznych numerów "przebraniowych", ale także corocznych popisów futbolowych. Tegoroczną, przygotowaną specjalnie na MŚ edycję tego drugiego rodzaju filmików właśnie opublikował w serwisie YouTube. Jak parę osób się pewnie domyśla, chodzi o Remiego Gailarda i jego "Foot 2014". Warto odnotować, że poza piłkarskimi popisami komik uczcił mundial zakładając do każdego triku koszulkę innej reprezentacji.




Następny z przygotowanych przeze mnie do udostępnienia tu filmików to nowa reklama firmy Nike z udziałem gwiazd poszczególnych reprezentacji. Tym razem muszą uratować świat przed najazdem ich klonów, przez których świat futbolowy wygląda szaro. Ta animowana reklama pokazuje profesjonalizm twórców. Każda reklama Nike jest fantastyczna, ale w tej przeszli samych siebie. 



Ostatni to po prostu ramówka mundialu, którą rozpoczynać się będzie każde mundialowe spotkanie. Podobnie jak reklama Nike animowana, ale to wcale nie oznacza że zła. Wręcz przyjemna. Miło będzie zacząć każdą piłkarską przygodę tego turnieju z takim filmikiem. 




 Mam nadzieję, że chociaż część z Was zapozna się z mundialem także jako wydarzeniem kulturalnym. Jeśli znajdziecie jeszcze coś ciekawego, to śmiało dawajcie w komentarzach. A tymczasem do mistrzostw pozostaje już tylko nieco ponad dzień. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz